Stadium Blitzer 2010 – the build part 2

Jul-14-2011

Deel 2 van deze build heeft iets langer op zich laten wachten dan dat ik in eerste instantie had gewild, maar hier is die dan toch ;-) .
In deel 1 hebben we alle stappen aangaande screw bag A behandeld, logischerwijs gaan we daarom nu in dit tweede deel verder met alle stappen aangaande screw bag B :-) . De stappen waarbij screw bag B benodigd is, zijn stap 10 t/m stap 17. In deze stappen betreft het hoofdzakelijk het in elkaar zetten van de voorwielophanging.

Uiteraard is zo’n foto van de complete voorwielophanging wel leuk, maar het is natuurlijk nog leuker als we beginnen bij het begin. En zo kunnen zien wat er allemaal moet gebeuren om tot dit resultaat te komen. Dus laten we beginnen bij stap 10 waar de eerste handelingen worden verricht om deze voorwielophanging in elkaar te steken.

Hier wordt al direct duidelijk dat het een enorm simpele, maar degelijke constructie betreft. Dit aangezien het enige wat na deze stap nog nodig is om tot een complete ophanging te komen, de onderste draagarmen zijn.

Na stap 10 komen we logischerwijs terecht bij stap 11. Deze stap stelt eigenlijk niet veel voor, het enige dat hier gebeurt is dat de wielassen in de C-hubs worden geschroefd.

Nu de C-hubs en assen in elkaar zitten, zijn we in stap 12 toe aan het in elkaar zetten van de onderste draagarmen.

Om nu tot een complete voorwielophanging te komen hoeven we enkel nog de zojuist in elkaar gezette draagarmen te combineren met de constructie uit stap 10.

Et voilà…

Gelukkig betreft screw bag B niet enkel de voorwielophanging, anders zouden we namelijk al weer klaar zijn voor dit artikel. Dus niet getreurd, we hebben nog een paar stappen te gaan ;) . Echter zal ik stap 14 en 15 overslaan, ik heb namelijk in deel 1 van de build al aangegeven dat ik nog geen electronica in het model monteer aangezien ik nog niet zeker weer wat mijn set-up zal gaan worden. En aangezien in deze stappen de stuurservo klaar wordt gemaakt voor montage, ga ik hier nog even niets mee doen ;)

En dat brengt ons dan bij stap 16, hier wordt de “radio-plate” in het chassis gemonteerd en normaal gesproken ook de stuurservo. Hier gaan we dus nog even voor enkel de montage van de radio-plate.

En dan zijn we nu toch echt aangekomen bij de laatste stap van screw bag B, stap 17. Voor mij betreft dit een stap waarvan het nut mij niet geheel duidelijk is. Zoals te zien in onderstaande foto’s worden er 2 zwarte plaatjes op het chassis gemonteerd, hiermee worden enkele schroefgaten in het chassis afgedicht. Voor mij is het de vraag waarom die schroefgaten er in eerste instantie al zitten.
Na bestudering van de manual van de originele Stadium Blitzer release, blijkt dat er geen historische reden is voor de aanwezigheid avn deze schroefgaten. Bij de originele release (58106) werden deze gaten namelijk ook afgedicht met deze 2 zwarte plaatjes. Dus als iemand het antwoord weet, laat het alsjeblieft even achter in een comment :)

Hopelijk laat deel 3 van de build niet zo lang op zich wachten als dat dit tweede deel heeft gedaan, dus houd de frontpage in ieder geval maar in de gaten ;)

Gepost in Garagenieuws, Kit-(p)review
  1. jappie72 @ July 14, 2011, 12:31

    Dat zijn de gaten waar op de Falcon (58056) de ophangbeugels van de trailing arms (achterwiel ophanging) aan vast zaten. Later heeft tamiya het chassis hetgebruikt voor diverse ander modellen (Bear Hawk, Stadium Blitzer, Blitzer Beetle, Stadium Thunder) die een A arm achterwiel ophanging hebben.

  2. monster_beetle @ July 14, 2011, 12:45

    Ah, super. Thanks :D Weet ik dat ook weer, in het kuipje staat inderdaad ook “TAMIYA rcc the falcon”.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.