Stadium Blitzer 2010 – the build part 1

Jul-3-2011

Na de eerste indruk van deze kit werd het natuurlijk tijd om hem eens in elkaar te gaan zetten. Afgelopen week kwamen dan eindelijk de kogellagers en was er ook de benodigde tijd voor het in elkaar zetten van de kit, welke daar dan natuurlijk ook voor is gebruikt.

In dit eerste deel van deze build gaan we kijken naar stap 1 t/m 9 uit de manual. Dit zijn de stappen waarvoor screw bag A benodigd is, deel 2 zal alles rondom screw bag B coveren en deel 3 uiteraard alles rondom screw bag C ;)

De onderdelen uit screw-bag A zijn de onderdelen die benodigd zijn voor het in elkaar zetten van de aandrijving en achterwiel ophanging. Stap 1 betreft dan ook het in elkaar zetten van het differentieel. Het gaat bij dit model uiteraard niet om een ball-diff, maar het ons allen welbekende geared-diff.

Een hoop foto’s voor een stap. Maar zo kunnen we allemaal wel zien hoe het diff in elkaar steekt, de meer en minder ervaren Tamiya-bouwer…

Bij stap 2 pakken we de behuizing van de aandrijving er al bij en wordt het eerste en tevens enige tandwiel dat naast het diff in de gearbox word gevonden op zijn plek gezet.

In stap 3 wordt het diff er toegevoegd en de gearbox tot een geheel gemaakt.

En daar is die dan ;)

In stap 4 en 5 wordt de motor aan de gearbox gemonteerd, ik heb er echter voor gekozen om de stappen waarin elektronica wordt toegevoegd nog even over te slaan, dit aangezien ik er nog niet geheel uit ben wat ik wil gaan met de aandrijving. Misschien een mooie brushless-set met veel power, of gewoon een sport-tuned? Ik weet het nog niet… Natuurlijk is dit een ontzettend beest met een brushless powerset en zijn achterwielaandrijving, maar misschien voldoet een sport-tuned ook al erg goed. Zodra ik er uit ben is dat natuurlijk als eerste hier te lezen ;)

Dit brengt ons dan alweer bij stap 6 en 7, waar de onderste draagarmen voor de achterwielophanging in elkaar worden gezet.

Eenmaal aangekomen bij stap 8 zorgen we ervoor de dat bovenste draagarmen voor de achterwielophanging aan de gearbox worden bevestigd en de drive-cups op hun plek komen te zitten. De rubberen O-ringetjes die op de foto te zien zijn worden in de drive-cups gestopt om zo te zorgen dat de dog-bones goed op hun plek blijven tijdens het rijden en niet uit de cups zullen schieten.

In stap 9 brengen we het geheel wat we tot nu toe hebben gemaakt samen en is de achterwielophanging zo goed als klaar, het enige wat daarna nog moet gebeuren is dat de boel moet worden voorzien van dempers. Alleen gebeurd dat niet meer in dit deel van de build, aangezien we bij stap 9 wel volledig door screw-bag A heen zitten ;)

Voor nu zitten we er dan al weer doorheen helaas, maar het zal gelukkig niet heel lang duren voordat part 2 te lezen zal zijn.

Gepost in Garagenieuws, Kit-(p)review, Reviews
  1. SiR-ROUND @ July 4, 2011, 12:41

    Good ol’ times. Het bouwen is toch wel een heel mooi stukje van de hobby.

Reageer

Je moet ingelogd zijn om te reageren.